ثبت طرح صنعتی، مراحل و قوانین

ثبت طرح صنعتی، مراحل و قوانین

ثبت طرح صنعتی، مراحل و قوانین

در این جا قصد داریم در مورد ثبت طرح صنعتی، مزایا، مدارک، شرایط اعتراض و تمامی موارد مربوط به آن بپردازیم. با توجه به این که هر یک قواعد و ضوابط مختص به خود را دارند می بایست پیش از ثبت طرح باید با آنها آشنایی کافی داشته باشید.
بنابر ماده ۲۰ قانون طرح صنعتی و ثبت اختراع، هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر گونه شکال سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی می باشد.
در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.
ثبت طرح صنعتی به دنبال مزایای متعددی من جمله جلوگیری از حقوق سوء استفاده سایرین، حضور پر رنگ در بازار های رقابتی و … که دارد سبب می شود تا در بازار های رقابتی سالمی نیز فعالیت نمایید.
یکی از شروط مهم ثبت طرح صنعتی که باید بدان توجه نمایید، تکراری نبودن آن است یعنی نباید توسط شخص دیگری قبلاً به ثبت رسیده باشد. سایر قواعد و موارد مهمی که باید در مورد ثبت طرح صنعتی بدانید در ادامه این مطلب به طور دقیق عنوان شده است.
متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات تکمیلی از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه در ارتباط باشند.
اعتبار طرح صنعتی ۵ سال است و پس از آن باید اقدام به تمدید طرح صنعتی مورد نظر با رعایت قوانین و محدودیت های زمانی اعمال شده نمایید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص هزینه ثبت طرح صنعتی و فروش طرح صنعتی می توانید به مقالات مربوطه مراجعه کنید.

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی و انتشار آگهی  طرح به عبارت ساده به شرح و ترتیب ذیل می باشد که به طور مفصل به آن می پردازیم.

  1. ثبت نام در سامانه و تکمیل اظهارنامه، اولین وهله ثبت طرح قلمداد می شود که این امر باید به بارگذاری ضمائم طرح درخواستی در سامانه ختم گردد.
    اظهارنامه و اطلاعات تکمیل شده در سامانه باید بدون نقص عنوان شده باشد.
  2. مرجع ثبت، در حالتی که نقضی در پرونده مشاهده ننماید، اقدام صدور ابلاغیه پذیرش می کند.
  3. در این وهله اقدام به تشکیل پرونده فیزیکی می نماییم تا اداره مالکیت، طرح را از جهت مطابقت با سایر مفاد قانونی مورد بررسی قرار دهد.
    لازم به ذکر است که تمامی مدارک و ضمائم مربوطه باید به مرجع تسلیم گردد.
  4. پس از پرداخت هزینه های قانونی، آگهی طرح مربوطه منتشر می گردد و گواهی تصدیق ثبت طرح صنعتی نیز صادر خواهد شد.
    در این حالت متقاضی یا نماینده قانونی ایشان می تواند با حضور در مرجع، سند تصدیق را تحویل گیرد.

نکته: توجه داشته باشید که رسیدگی به دعوی راجع به طرح صنعتی ثبت شده در مدت تأخیر انتشار آگهی مشروط بر آن است که اطلاعات مربوطه باید به طور کتبی به شخصی که علیه او دعوی اقامه می شود، ابلاغ شده باشد.

مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

در حالت کلی مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی به شرح ذیل می باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی (برای شخص حقیقی) و روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات (برای شخص حقوقی)
  • تکمیل اظهارنامه طرح صنعتی
  • ارائه پنج نمونه از تصویر گرافیکی یا طرح ترسیم شده
  • ارائه وکالت نامه وکیل در صورت لزوم
  • ارائه ماکت از طرح در صورتی که سه بعدی باشد(لازم به ذکر است که ماکت مربوطه باید از مواد فاسد نشدنی باشد)
  • تسلیم یک نسخه از تقاضای مکتوب طراح، در صورتی که قصد نداشته باشد نام وی به عنوان طراح ذکر شود.
  • تحویل رسید هزینه های پرداختی قانونی

قوانین ثبت طرح صنعتی در مرجع ثبت

  • اظهارنامه ثبت طرح صنعتی که به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می شود، مشتمل بر عکس، نقشه، مشخصات گرافیکی که طرح صنعتی را به طور دقیق نشان می دهد خواهد بود.
  • در صورتی که طرح صنعتی سه بعدی باشد، بر حسب مورد اداره ممکن است به همراه اظهارنامه از متقاضی تقاضای ماکت و یا نمونه واقعی آن را داشته باشد.
  • دو یا چند طرح صنعتی را می توان در یک اظهارنامه قید و تسلیم نمایید، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.
  • هر ذی نفعی می تواند از دادگاه ابطال طرح صنعتی را درخواست نماید. در این صورت باید اثبات کند یکی از موارد مربوطه به قانون ثبت طرح صنعتی در آن رعایت نشده است. یا آنکه شخصی که طرح صنعتی به نام وی ثبت شده است، پدید آورنده و قائم مقام قانونی آن نیست.
  • بنابر ماده ۲۵ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی ممکن است ضمن اظهارنامه درخواست شود که انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی از تاریخ تسلیم اظهارنامه حداکثر تا دوازده ماه و یا اگر ادعای حق تقدم باشد، از تاریخ حق تقدم به تأخیر افتد.

مراحل قانونی طرح صنتی و ثبت آنلاین

مزایای ثبت طرح صنعتی

مزایای ثبت طرح صنعتی و حقوق و حمایت هایی که پس از طرح شامل مالکین خواهد شد، بسیار قابل توجه است چنانچه در این قسمت به برخی از مزایای طرح می پردازیم.

بهره مندی از حقوق و امتیازات متعدد در خصوص طرح صنعتی ثبت شده
توسعه بازار فروش کالا و یا محصول مورد نظر
جلوگیری از سوء استفاده رقبا و سایرین
امکان فعالیت در بازار های رقابتی سالم
عدم امکان استفاده از طرح صنعتی بدون اجازه مالک و یا مالکین
ثبت قانونی طرح صنعتی در صورت کیفیت داشتن کالا موجبات افزایش اعتبار برند و یا شرکت را فرآهم می آورد.
همچنین پیش زمینه بازار فروش مورد نیاز برای سایر کالاهای یک برند و یا شرکت را آماده می سازد.

تفاوت ثبت طرح صنعتی با اختراع و برند

اختراع و طرح صنعتی هر دو از خلاقیت و نوآوری نشأت گرفته اند اما باید بدانید طرح صنعتی اصولا ماهیت هنری دارد، فارق از کاربری که می تواند داشته باشد صرفا به خلاقیت هنری و جذابیت بصری می پردازد مانند طرحی برای یک مبل.
در مقایسه طرح صنعتی با ثبت اختراع این چنین می توان گفت که در طرح صنعتی از مدل خاصی برای مبلی استفاده کنید اما در اختراع باید مبلمانی را طراحی کنید که با نشستن بر روی آن، یک سری مسائل و مشکلات ستون فقراتی را حل کند و همانطور که ذکر شد بیشتر کاربرد مد نظر است.
برند یا علامت تجاری، ماهیت یک کسب و کار، ویژگی های مادی و معنوی یک شرکت به حساب می آید که به شما تضمین می کند که کسی از برند شما سوء استفاده نکند در غیر این صورت پیگرد قانونی به دنبال دارد که این حقوق برای ثبت طرح صنعتی نیز صدق می کند.

اصول ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی باید تمامی شرایط و موارد ذکر شده در ذیل را داشته باشد تا قابل ثبت باشد:

  • طرح صنعتی در کنار عملکرد فنی محصول از نظر ظاهری و وجوه افتراق آن با سایرین مدنظر است.
  • بنابر ماده ۲۱ قانون طرح صنعتی، زمانی قابل ثبت است که جدید و اصیل باشد که زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشاء نشده باشد.
  • طرح صنعتی باید با اخلاقیات، موازین شرعی، نظم عمومی و عرف جامعه اسلامی منافات نداشته باشد.
  • نباید قبلاً در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

ثبت طرح صنعتی در موسسه عرفان

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان تمامی خدمات من جمله ثبت طرح صنعتی، کلیه امور ثبتی و حقوقی مشتریان را با حداقل هزینه صورت می دهد. متقاضیان برای دریافت مشاوره رایگان و خدمات ما می توانند از طریق راه های ارتباطی و یا شماره تماس ۸۸۵۴۷۸۶۰ با ما در تماس باشند.

 

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن