قوانین ثبت شرکت 1403

قوانین ثبت شرکت 1403

قوانین ثبت شرکت 1403

اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها انواع و اقسام متعددی دارند که متقاضیان بر حسب نیاز باید با تبعیت از قوانین مربوطه اقدام به انتخاب نوع شرکت و تاسیس آن می نمایند.

در این مطلب قصد داریم در خصوص قوانین ثبت شرکت 1403، ضوابط مالیاتی اساسی اشخاص حقوقی، روند ثبت شرکت ها و موارد مرتبط بپردازیم.

وفق بر ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت های تجارتی بر 7 نوع شرکت سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی، نسبی و تعاونی تولید و مصرف می باشند.
متقاضیان با توجه به نیاز فعالیتی شان و در نظر گرفتن قوانین و ضوابط عنوان شده باید اقدام به انتخاب نوع شخصیت حقوقی نمایند.

در میان این انواع شرکت ها متقاضیان شرکت های دانش بنیان باید مد نظر داشته باشند که این یکی از انواع اشخاص حقوقی نام برده در قانون نمی باشد.
در واقع افراد در وهله ابتدایی باید اقدام به ثبت شرکت هایی مانند سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود نمایند و پس از طی روند مربوطه آنرا به شرکت دانش بنیان تغییر دهند.

قوانین ثبت شرکت در سال 1403

همانطور که پیش تر عنوان شد دو مورد از محبوب ترین شرکت ها در ایران با مسئولیت محدود و سهامی خاص است که قوانین ثبت شرکت برای این دو به شرح ذیل می باشد:

  • حداقل میزان اعضاء برای شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر می باشد و در شرکت های سهامی خاص حداقل اعضاء شرکت 3 نفر است.
  • حداقل میزان سرمایه در 2 شرکت فوق الذکر یک میلیون ريال می باشد که البته متقضیان برای بهره مندی از وام ها و تسهیلات گسترده باید سرمایه شرکت را بیشتر از این مبالغ عنوان نمایند.
  • در شرکت سهامی خاص نیاز به دو بازرس اعم از اصلی و علی البدل می باشد.
    در شرکت با مسئولیت محدود زمانی که تعداد اعضاء بیش از 12 نفر باشد فقط نیاز به هیئت نظار است.
  • اعضاء هیئت مدیره و یا سهامداران با سهم عمده در شرکت نباید در هیچ یک از سازمان ها به عنوان کارمند تمام وقت دولتی شناخته شوند.
  • در وضعیتی که گستره فعالیتی شرکت که ماده اساسنامه هر شرکتی است مجوزی باشد، باید مجوز های لازم از مرجع ذی صلاح اتخاذ گردیده باشد.
  • نام شخصیت حقوقی نباید با موازین اسلامی و اخلاق حسنه مغایرت داشته باشد.
    نام انتخابی برای به ثبت رسیدن باید حداقل 3 سیلاب و یا بیشتر باشد و حدالامکان با موضوع فعالیت نیز تناسب داشته باشد.
  • در خصوص مدت فعالیت هیئت مدیره در این نوع از شرکت ها نیز باید در نظر داشته باشید که مدت فعالیت هیئت مدیره شرکت مسئولیت محدود، نامحدود است.
    این در حالی است که هیئت مدیره شرکت سهامی باید هر دو سال یکبار تمدید گردد و همچنین مدت فعالیت بازرسین نیز یک سال مالی می باشد.

روند ثبت شرکت مطابق آخرین تغییرات اداره ثبت

پس از استعلام نام شرکت باید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اقدام به انتخاب نوع شرکت نمایید.
تمامی اطلاعاتی من جمله حق توکیل، اطلاعات هویتی سهامداران و هیئت مدیره، میزان سرمایه و... باید به صورت دقیق در سامانه عنوان شده باشد.

پس از تایید نام با تبعیت از قوانین ثبت شرکت در ق.ت تمامی مدارک ثبت شرکت بر حسب مورد در پوشه مخصوص ثبت به اداره ثبت شرکت ها باید تسلیم گردد.
لذا پیشنهاد می شود برای تنظیم مدارک و جلوگیری از هدر رفتن زمان از متخصص این حوزه مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید.

مدارک ارسالی باید متناسب با نوع شرکت باشد و تمامی مستندات مربوط به مجوز(درصورت لزوم)، اساسنامه، اظهارنامه (سهامی خاص) ونسخه تقاضانامه و شرکتنامه (با مسئولیت محدود) باید تسلیم شود.
همچنین است که رسید پذیرش نیز باید به پشت پوشه مخصوص ثبت شرکت ها الصاق گردد.

پس از بررسی کارشناسان اداره با توجه به قوانین ثبت شرکت در صورتی که نقصی در مدارک ارسالی وجود نداشته باشد، مورد تایید واقع می گردد.

اهمیت این ضوابط و قوانین ثبت شرکت در همین جاست که در وقت و هزینه متقاضی صرفه جویی می کند به همین جهت باید این امر را به متخصص این حوزه بسپارید.
در نهایت پس از پرداخت هزینه ها روزنامه رسمی و کثیر الانتشار آگهی صادر خواهد شد و در سامانه روزنامه رسمی امکان استعلام آن فراهم می گردد.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت

یکی از مهمترین موارد از قوانین ثبت شرکت نحوه تنظیم مجامع و اساسنامه است که در ماده 8 لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت مصوب 1347 می باشد.
مواد اساسنامه با توجه به نوع شرکت متفاوت است به عنوان نمونه تعداد مواد شرکت با مسئولیت محدود 27 و سهامی خاص 64 مورد است.
طرح اساسنامه با درج تاریخ باید به امضاء مؤسسین شرکت برسد و شامل موارد ذیل باشد:

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت به‌طور صریح و منجز
  3. مدت شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن اگر تأسیس شعبه مورد نظر باشد.
  5. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
  6. تعداد سهام بی‌نام و بانام و مبلغ اسمی آنها و در صورتی که ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات اینگونه سهام.
  7. تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که بهر حال از پنج سال‌متجاوز نخواهد بود.
  8. نحوه انتقال سهام بانام.
  9. طریقه تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام و بالعکس.
  10. در صورت پیش‌بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتتب [ترتیب] آن.
  11. شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت.
  12. مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی.
  13. مقررات راجع بحد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آنها.
  14. طریقه شور و اخذ رأی و اکثریت لازم برای معتبربودن تصمیمات مجامع عمومی.
  15. تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت مأموریت آنها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفا می‌کنند یا محجور یا معزول یا بجهات قانونی ممنوع می‌گردند.
  16. تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران.
  17. تعداد سهام تضمینی که مدیران باید بصندوق شرکت بسپارند.
  18. قید اینکه شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت مأموریت بازرس.
  19. تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه.
  20. نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن.
  21. نحوه تغییر اساسنامه.

ثبت انواع شرکت در موسسه عرفان

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با به کارگیری وکلای و کارشناسان متخصص، خدمات حقوقی و ثبتی را در عرصه داخل و خارج از کشور به متقاضیان ارائه می کند.
همچنین است که تعدد وکلا سبب شده تا هر پرونده توسط چندین وکیل متخصص مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه مطلوب را برای موکلین به دنبال داشته باشد.

متقاضیان برای دریافت مشاوره رایگان می توانند از طریق راه های ارتباطی و یا شماره تماس 02188547860 با ما در تماس باشند.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مراحل و هزینه ثبت برند 1403
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

مراحل و هزینه ثبت برند 1403

هزینه و روند ثبت برند یا علامت تجاری هر ساله دستخوش یک سری تغییرات قرار می گیرد اما در مجموع ضوابط و آئین نامه های مربوطه خود را حفظ میکند. در این

ادامه خواندن
قوانین ثبت شرکت 1403
ثبت شرکت

قوانین ثبت شرکت 1403

اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها انواع و اقسام متعددی دارند که متقاضیان بر حسب نیاز باید با تبعیت از قوانین مربوطه اقدام به انتخاب نوع شرکت و تاسیس آن می ن

ادامه خواندن
شرایط تاسیس شرکت در سال 1403
ثبت شرکت

شرایط تاسیس شرکت در سال 1403

شرایط تاسیس شرکت در سال 1403 از مهمترین مواردی است که متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی پیش از هر اقدامی باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند. شرایط تا

ادامه خواندن