افزایش سرمایه از محل سود انباشته

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

افزایش سرمایه از محل سود انباشته از جمله روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی علی الخصوص برای شرکت های فعال در بورس می باشد. این روش بدون پرداخت هزینه های خارج از سازمان و با استفاده از منابع مالی شرکت صورت می پذیرد.
در این مطلب قصد داریم متقاضیان امور ثبتی را با افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مدارک مورد نیاز، قوانین و شرایط حاکم بر این افزایش سرمایه و ضرورت ثبت افزایش سرمایه به طور کامل آشنا کنیم.

آشنایی با افزایش سرمایه از محل سود انباشته

همانطور که ذکر شد در این نوع از افزایش سرمایه، سهامداران سهمی به شرکت وارد نمی کنند و سرمایه مورد نیاز از محل سود انباشته تأمین می شود.
افزایش سرمایه از محل سود انباشته از بهترین انواع افزایش سرمایه است که در عین حال به نفع شرکت و سهامداران می باشد.
هیئت مدیره در شرکت هر ساله یک بیستم از سود شرکت را به عنوان اندوخته قانونی در نظر می گیرد و به محض آنکه سود انباشته به یک دهم برسد، اختیار موضوع کردن یا نکردن آن را دارد.
چنانچه در ماده ۱۴۰ قانون تجارت عنوان شده است که در وضعیتی که سرمایه شرکت افزایش یافت، کسر یک بیستم مذکور نیز تا زمانی که اندوخته به یک دهم سرمایه بالغ گردد، ادامه خواهد داشت.
اشخاص حقیقی بنابر دلایل متعددی من جمله تداوم شرکت در وضعیت های بحرانی، توسعه گستره فعالیتی شرکت، حضور در بازار های رقابتی و … اقدام به افزایش سرمایه می کنند.
ما در مقاله مجزا به بررسی انواع روش های افزایش سرمایه پرداخته ایم برای آشنایی بیشتر حتما آن را مطالعه کنید. به اختصار افزایش سرمایه دارای انواع مختلفی مانند افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده، حق تقدم افزایش سرمایه، می باشد که انتخاب نوع افزایش سرمایه بر حسب وضعیت، نوع آورده اعم از نقد و غیر نقد و شرایط متعدد دیگری صورت می پذیرد.
متقاضیان برای دریافت خدمات ثبتی و حقوقی و دریافت اطلاعات بیشتر می توانند از طریق راه های ارتباطی با متخصصین موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.

ثبت آنلاین افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص و عام

تاثیر افزایش سرمایه از محل سود انباشته بر قیمت سهام

افزایش سرمایه از محل سود انباشته افزایش بازدهی درآمد سهامداران، تغییر در تعداد سهام و تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت را به دنبال خواهد داشت.
در این نوع از افزایش سرمایه در میزان مالکیت سهامداران تغییری ایجاد نمی شود اما لازم به ذکر است با توجه به میزان افزایش سرمایه، تعداد سهام نیز تغییر پیدا خواهد کرد.
در افزایش سرمایه از محل سود انباشته قیمت سهام در حالی کاهش پیدا می کند که تعداد سهام سهامداران نیز افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این نوع افزایش سرمایه به نفع طرفین (شرکت و سهامداران) تلقی می شود. برای آشنایی بیشتر با فرمول افزایش سرمایه می توانید به مقاله جامع در این خصوص مراجعه کنید.

ضرورت ثبت افزایش سرمایه شرکت ها

بنابر ماده ۱۴۱ قانون تجارت در صورتی که به دلیل ضررهای وارده به شرکت بیش از نیمی از سرمایه شرکت از دست رفته باشد، هیئت مدیره الزاماً با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده موضوع انحلال شرکت یا افزایش سرمایه شرکت را باید عنوان کند.
لازم به ذکر است سرمایه شرکت از میزان مشخص شده در قانون تجارت نباید کمتر شود، در غیر این صورت برای تداوم شرکت باید اقدام به یکی از انواع افزایش سرمایه نمایید.
بنابر ماده مذکور چنانچه هیئت مدیره بر خلاف این ماده اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق العاده ننماید و یا مجمع تشکیل شده نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، در این صورت هر یک از ذینفعان می توانند از دادگاه صلاحیت دار تقاضای انحلال شرکت را نمایند.

قوانین افزایش سرمایه از محل سود انباشته

  • تغییرات در سرمایه شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد و همچنین حدنصاب در جلسات باید رعایت گردد. در صورتی که جلسات با حضور اکثریت سهامداران باشد باید آگهی دعوت منتشر شود.
  • پیش از تنظیم صورتجلسه و اقدام به ثبت افزایش سرمایه باید سرمایه تعهدی شرکت تماماً پرداخت شده باشد. در صورتی که با نحوه تنظیم صورت جلسه افزایش سرمایه آشنایی ندارید به این مطلب مراجعه کنید.
  • در وضعیتی که مهلت فعالیت بازرسین و هیئت مدیره به اتمام رسیده باشد ملزم به تمدید بازرسین (یک سال مالی) و تمدید هیئت مدیره (دو سال) خواهید بود.

مدارک مورد نیاز ثبت افزایش سرمایه سود انباشته

  • دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه
  • دو نسخه صورتجلسه افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده
  • لیست سهامداران به همراه میزان سهام هر یک
  • ارائه وکالتنامه وکیل که به امضاء نماینده شرکت رسیده باشد

صورتجلسه افزایش سرمایه از محل سود انباشته شده

پیش از ثبت افزایش سرمایه که در دسته ثبت تغییرات شرکت ها قرار می گیرد باید بدانید که بنابر ماده ۸۳ قانون تجارت هرگونه تغییرات در مواد اساسنامه، سرمایه شرکت و یا انحلال شرکت پیش از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
تنظیم صورتجلسه به جهت ثبت تغییرات شرکت ها نیازمند رعایت موارد متعدد قانونی است و عدم رعایت این مواد پیش زمینه نقص پرونده و به دنبال آن طولانی شدن پروسه ثبت افزایش سرمایه را سبب می شود. برای آشنایی بیشتر می توانید از نمونه صورتجلسه آفزایش سرمایه آماده در مقالات موسسه حقوقی تدبیر و توسعه عرفان استفاده کنید.
پیشنهاد می شود برای جلوگیری از هزینه های اضافی، ثبت تغییرات و تنظیم صورتجلسه را به متخصصین این حوزه بسپارید.

ثبت افزایش سرمایه از محل سود انباشته شده

پس از تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه از محل سود انباشته، با رعایت موارد مذکور باید به سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، بخش ثبت تغییرات شرکت ها مراجعه و اطلاعات مربوطه را تکمیل نمایید.
با تکمیل اطلاعات و تأیید نهایی، رسید پذیرش اینترنتی را از سامانه دریافت و به ضمیمه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استان تسلیم کنید.
پس از ارسال پرونده به اداره، مدارک توسط کارشناسان داده آمایی، دایره حقوقی و رئیس مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که نقصی در پرونده باشد، به نشانی مندرج بر پوشه مرجوع خواهد شد که پس از رفع نقص باید مجدد به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.
در صورتی که پرونده از سوی کارشناسان اداره رد شود، باید تمامی مراحل از ابتدا دنبال شود و در وضعیتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد پس از پرداخت هزینه های قانونی به صدور آگهی ختم خواهد شد.
برای انتشار تصمیمات مجمع در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار شرکت باید هزینه های مربوط به روزنامه را نیز پرداخت نمایید.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته در موسسه عرفان

موسسه تدبیر توسعه عرفان با بهره گیری از وکلا و کارشناسان ثبتی و حقوقی، پذیرای متقاضیان از سراسر کشور می باشد.
چنانچه برای دریافت مشاوره رایگان، ثبت افزایش سرمایه از محل سود انباشته، انواع ثبت تغییرات شرکت و کلیه امور وابسته می توانید با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ در تماس باشید.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن
مراحل ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی مراحل ثبت طرح صنعتی که من جمله آن بررسی، ثبت و انتشار آگهی طرح می باشد وفق بر ماده 27 قانون ثبت طرح صنعتی، علائم تجاری و اختراع

ادامه خواندن