ثبت افزایش سرمایه

ثبت افزایش سرمایه

ثبت افزایش سرمایه

ثبت افزایش سرمایه به دلایلی از جمله اخذ رتبه شرکت، حضور پر رنگ تر در مناقصات و مزایدات، گسترش فعالیت ها و مواردی از این جمله صورت می گیرد. در شرایطی نیز اشخاص حقوقی برای جلوگیری از ورشکستگی و پرداخت قروض به جهت تداوم فعالیت های شرکت ملزم به افزایش سرمایه به روش های مختلفی می شوند.
در این مقاله قصد داریم در مورد ثبت افزایش سرمایه شرکت ها، پرداخت مالیات افزایش سرمایه، شرایط ثبت افزایش سرمایه، تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه و مراحل آن به طور مفصل توضیح دهیم.
به طور کلی انواع روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی یا از طریق بالا بردن ارزش اسمی و یا با صدور سهام جدید می باشد. این روش ها با توجه به طرق مذکور شامل افزایش سرمایه آورده نقدی و افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده، حق تقدم افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارائی های شرکت و یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته می باشد.
لازم به ذکر است عدم رعایت موارد قانونی بر حسب نوع افزایش سرمایه فقط به طولانی شدن پروسه ثبت تغییرات و صرف هزینه های مجدد ختم می شود. چنانچه ثبت افزایش سرمایه و کلیه امور وابسته آن را در موسسه عرفان در کوتاه ترین زمان و با حداقل هزینه صورت دهید.

قوانین و شرایط ثبت افزایش سرمایه

  • برای سرمایه شرکت ها مثل شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود که یک میلیون ریال و سهامی عام که پنج میلیون ریال است، حداقل مبلغی مشخص شده است اما برای افزایش سرمایه محدودیتی در این رابط وجود ندارد.
  • لازم به ذکر است در صورتی که افزایش سرمایه نیازمند به اخذ مجوز های لازم از مراجع ذیربط باشد، حتما باید مجوز های مربوطه به همراه سایر مدارک ضمیمه پرونده شده و به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.
  • در وضعیتی که سرمایه شرکت تأدیه نشده باشد امکان افزایش سرمایه وجود ندارد.
  • سرمایه شرکت جزو موارد مربوط به اساسنامه بوده چنانچه هر گونه تغییر در مواد اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.
    در این مجمع باید بیش از نیمی از سهامداران حضور داشته باشند. در صورتی که جلسه با حضور اکثریت باشد، ابتدا باید اقدام به انتشار آگهی دعوت در روزنامه کثیر الانتشار شرکت نمایید.

مراحل ثبت افزایش سرمایه

  1. تکمیل مدارک و مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها: با توجه به توضیحات مذکور پس از تنظیم و امضاء ذیل صورتجلسات توسط سهامداران، تمامی اطلاعات مربوطه باید در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به دقت تکمیل شود. با مراجعه به بخش ثبت تغییرات شرکت و وارد کردن شناسه ملی باید گام به گام تمامی اطلاعاتی من جمله تاریخ و ساعت جلسه، حق توکیل، نوع تصمیم و … را نیز تکمیل نمایید.
  2. ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها: برحسب نوع درخواست که افزایش سرمایه است، باید در پوشه مخصوص ثبت تغییرات شرکت تمامی مدارک و ضمائم به همراه رسید پذیرش که از سامانه دریافت شده است از طریق پست به اداره ثبت شرکت های استان مربوطه تسلیم گردد. توجه داشته باشید مراجعه حضوری متقاضی در حین انجام پروسه ثبت افزایش سرمایه، هیچ تاثیری در پیشبرد روند ثبت درخواست نخواهد داشت پس از مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت ها در طول انجام مراحل خودداری نمایید.
  3. انتشار در روزنامه و صدور آگهی: با فرض بر اینکه هیچ نقصی در مدارک وجود نداشته باشد و تغییرات مورد نظر توسط کارشناسان اداره مورد تایید قرار گیرد، در انتها به صدور آگهی ختم می شود .
    لازم به ذکر است پس از پرداخت هزینه های مربوطه تصمیمات مجمع در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار شرکت منتشر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت افزایش سرمایه

  • ارائه لیست سهامداران قبل و بعد افزایش سرمایه
  • ارائه وکالتنامه و امضاء آن توسط حق توکیل (در صورتی که قصد دارید کلیه امور توسط وکیل صورت گیرد)
  • ارائه مدارک مربوط به کارشناس رسمی دادگستری (افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارائی ها)
  • ارائه نامه بانکی (افزایش سرمایه آورده نقدی)
  • شناسنامه و کارت ملی سهامداران جدید
  • اظهارنامه افزایش سرمایه (دو نسخه)
  • صورتجلسه افزایش سرمایه (دو نسخه)
  • اخذ مجوز های لازم از مراجع ذیربط

پرداخت مالیات پس از ثبت افزایش سرمایه

مالیات افزایش سرمایه به این صورت است که به هر میزان که قصد افزایش سرمایه دارید باید حق التمبر مالیات پرداخت گردد.
توجه داشته باشید به هر میزان که قبلاً مالیات حق التمبر پرداخت کرده اید، ملزم به پرداخت مجدد نخواهید بود.
متقاضیان می توانند برای اطلاعات دقیق تر در این مورد به مقاله حق تمبر افزایش سرمایه مراجعه نمایند و یا از طریق راه های ارتباطی سایت با کارشناسان مجموعه عرفان در تماس باشند.

افزایش سرمایه شرکت در موسسه حقوقی عرفان

نحوه تنظیم صورتجلسه ثبت افزایش سرمایه

در ابتدا باید برای تنظیم صورتجلسه نوع مجمع را با توجه به افزایش سرمایه که در مجمع عمومی فوق العاده و یا هیئت مدیره (افزایش سرمایه حق تقدم) می باشد، انتخاب نمایید.
با در نظر گرفتن شرایطی من جمله نوع تصمیم، وضعیت حضور سهامداران در جلسه و مواردی از این قبیل اقدام به تنظیم صورتجلسه نمایید.
برای تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه از طریق حق تقدم باید در مجمع عمومی فوق العاده اختیار افزایش سرمایه به جلسه هیئت مدیره واگذار گردد تا در مجمع بعدی در این جلسه افزایش سرمایه صورت گیرد.
افزایش سرمایه قوانین مختص به خود را دارد چنانچه برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله افزایش سرمایه بدون حضور کلیه شرکاء-حق تقدم مراجعه نمایید.
تمامی اطلاعاتی من جمله نام و نوع شرکت، شناسه ملی، شماره ثبت، تاریخ و ساعت جلسه، وضعیت حضور سهامداران در جلسه باید در ابتدای صورتجلسه عنوان گردد.
پس از ذکر اعضاء هیئت رئیسه، تصمیم صورتجلسه با توجه به نوع افزایش سرمایه باید دقیقاً ذکر گردد.
نام و نام خانوادگی حق توکیل نیز باید در انتهای صورتجلسه نوشته شود و پس از آن صورتجلسه باید به امضاء تمامی اعضاء هیئت مدیره برسد.
لیست سهامداران قبل و بعد از افزایش سرمایه، ریز حال مطالبات سهامداران نیز بر حسب مورد باید در ادامه صورتجلسه قید شده باشد.

برای تنظیم صورت جلسه ثبت افزایش سرمایه می توانید از نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه استفاده کنید.

ثبت افزایش سرمایه در موسسه عرفان

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان با ارائه خدمات متنوعی من جمله ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت، اخذ کارت بازرگانی و کلیه امور حقوقی در داخل و خارج کشور به طور رسمی از سال ۱۳۹۵ در قالب موسسه حقوقی به فعالیت خود را سامان بخشید.
متقاضیان برای بهره مندی از این خدمات و همچنین دریافت مشاوره رایگان می توانند از طریق شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403
دعاوی حقوقی و کیفری

مهمترین تغییرات قانون در سال 1403 - تقویم حقوقی 1403

لایحه بودجه 1403 (مهمترین اصلاح دولت لایحه بودجه 1403) لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول شد؛ کلیات این لای

ادامه خواندن
پلمپ دفاتر قانونی 1403
ثبت شرکت

پلمپ دفاتر قانونی 1403

پلمپ دفاتر قانونی 1403 من جمله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بعد از ثبت انواع اشخاص حقوقی باید صورت پذیرد. شرکت ها پس از ثبت و نیز به صورت سالیان

ادامه خواندن
نحوه ثبت لوگو در تهران
ثبت لوگو

نحوه ثبت لوگو در تهران

ارائه کنندگان خدمات و عرضه کنندگان کالا ها برای حضور در یک بازار رقابتی سالم و جلوگیری از سوء استفاده اشخاص ثالث باید اقدام به ثبت لوگو نمایند. آما

ادامه خواندن