نحوه ابطال گواهینامه ثبت طرح صنعتی

نحوه ابطال گواهینامه ثبت طرح صنعتی

نحوه ابطال گواهینامه ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی دارای قواعد و مقررات مختص به خود می باشد که در صورتی که از این قوانین تبعیت نشود، موجبات ابطال طرح صنعتی را فراهم می آورد. بنابر ماده ۱۰۳ آئین نامه اجرایی ثبت اختراع و طرح صنعتی، هر ذینفعی می تواند از دادگاه درخواست ابطال گواهینامه طرح صنعتی کند.
لازم به ذکر است برای به ثمر رسیدن این دادخواست ابطال در دادگاه باید اثبات شود که ثبت کننده طرح، پدید آورنده و یا قائم مقام قانونی آن نمی باشد.
همانطور که ذکر شد در مجموع طرح صنعتی دارای شرایط خاصی است که موضوع ماده ۲۰ و ۲۱ قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی است.
در صورتی که اثبات شود هر یک از این شرایط در این طرح صنعتی نقض شده اند، با صدور رأی دادگاه سبب ابطال طرح صنعتی و گواهینامه مربوطه خواهد شد.

به طور کلی در صورتی که حتی پس از ثبت، عدم تناسب طرح مورد نظر با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی عنوان شود، با طرح شکایت از سوی ذینفعان امکان ابطال گواهینامه طرح صنعتی به وجود می آید.
طرح شکایت و رسیدگی به ابطال گواهی نامه طرح صنعتی دارای قواعد خاصی است که عدم رعایت ترتیب قانونی در آن فقط باعث طولانی تر شدن روند می گردد.
پیشنهاد می شود این امور را به متخصصین این حوزه بسپارید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده باشید. برای آگاهی از هزینه ثبت طرح صنعتی و تمدید آن به مقاله مربوطه مراجعه کنید.
متقاضیان می توانند از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان موسسه عرفان در ارتباط باشند. کلیه خدمات ثبت طرح صنعتی، فروش طرح صنعتی در موسسه حقوقی عرفان به صورت تخصصی انجامی می گردد.

ابطال طرح صنعتی

موارد و دلایل متعددی موجب بطلان طرح می گردد. در نظر داشته باشید ابطال طرح صنعتی به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از مهم ترین آن ها اصالت نداشتن و بدیع نبودن آن است.
در وهله اول برای ابطال سند طرح صنعتی مورد نظر باید یک دادخواست مبنی بر ابطال گواهینامه با تبعیت از قوانین مربوطه تنظیم گردد.

  • اصیل بودن طرح صنعتی

اصیل بودن یک طرح به معنای عدم شباهت آن با سایر طرح ها است و پیش از اقدام به ثبت باید بدانید که طرح معرف کسب و کار شما می باشد. در صورتی که طرح شما اصیل نباشد و با این حال به ثبت نیز برسد، افراد ذینفع می توانند از شما شکایت کنند و اقدام به ابطال گواهینامه ثبت طرح صنعتی شما کنند.

  • جدید و بدیع بودن طرح صنعتی

از دیگر موارد مهم برای ثبت طرح صنعتی جدید بودن آن است و زمانی که طرحی را انتخاب می‌کنید باید بدیع و ناشناخته باشد.
طرح مورد نظر نباید در هیچ کجا مورد استفاده قرار نگرفته باشد. بنابراین بهتر است پیش از اقدام به ثبت طرح، اقدام به استعلام طرح صنعتی نمایید.

ابطال آنلاین طرح صنعتی

روند ابطال گواهینامه طرح صنعتی

در صورتی که طرح صنعتی در گذشته به ثبت رسیده باشد و مطابق تعاریف ذکر شده در قانون نباشد، موجبات ابطال طرح صنعتی فراهم می آید.

از جمله این موارد مغایرت با شئونات اسلامی و اخلاق حسنه، تعارض با حقوق صاحبان سایر کسب و کار ها می باشد.
همچنین لازم به ذکر است حتی در صورتی که طرح صنعتی به ثبت برسد اما پس از آن متوجه عدم تناسب ویژگی های اصلی طرح با تعریف قانونی شویم، امکان ابطال از سوی اشخاص ثالث وجود دارد.

روند ابطال گواهینامه طرح صنعتی، برحسب مورد پروسه مختص به خود را دارد و پپیشنهاد می شود از متخصصین این حوزه راهنمایی دریافت کنید.
پس از طرح دعوی از سوی اشخاص ثالث، با وجود یکی از موارد فوق، در صورتی که درخواست خواهان در دادگاه صلاحیت دار مورد قبول واقع شد، حکمی را در جهت ابطال گواهینامه دریافت خواهند کرد.

با دریافت این حکم، افراد ذی نفع می‌توانند به حق خود دست پیدا کنند و در نهایت شخص دیگری به غیر از مالک جدید آن نمی تواند از آن استفاده کند.
تا زمانی که طراح، مالک اصلی باشد کپی برداری از آن ایراد دارد. اما زمانی که گواهینامه باطل شود و توسط دیگری به ثبت نرسد، سایرین نیز ممکن است از آن استفاده نمایند.

نکته: منظور از افراد ذی نفع می تواند کسانی باشند که با ثبت طرح صنعتی مورد نظر شما، حق و حقوقی از آن ها زایل شود.
در این صورت این افراد اقدام به ارائه دادخواست برای ابطال سند طرح صنعتی شما می نمایند که باید دلایل مستندی مانند موارد ذکر شده، داشته باشند.

مراحل ابطال بر حسب مورد می تواند یک روند تخصصی باشد که آشنایی با مفاد و قواعد اجرایی طرح صنعتی، لازمه اقامه دعوی در این خصوص می باشد.

 

دلایل ابطال طرح صنعتی

ابطال طرح صنعتی به دلایل متعددی صورت می پذیرد. لذا در اینجا موارد اصلی و برخی دلایل ابطال گواهینامه طرح صنعتی را ذکر می کنیم:

  • رعایت نکردن شرایط و قوانین شکلی ثبت طرح صنعتی
  • افشاء طرح مورد نظر پیش از ثبت قانونی آن
  • همانطور که شرح دادیم اصیل نبودن و بدیع و جدید نبودن طرح موجب ابطال طرح صنعتی می شود.
  • عدم تناسب با اخلاق حسنه، شئونات اسلامی و نظم عمومی
  • عدم تبعیت از موازین شرع

نکته: عدم افشاء طرح پیش از ثبت قانونی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین متقاضیان نباید پیش از ثبت طرح، در هیچ کجا اقدام به افشاء طرح صنعتی مورد نظر کنند.
با افشاء پیش از ثبت موجبات ابطال سند طرح توسط سایر رقبا و ذینفعان را فراهم آورده اید و دادگاه صالح نیز با بررسی و تائید این دادخواست، دستور ابطال گواهی نامه طرح را صادر می کند.

ابطال گواهینامه طرح صنعتی در موسسه عرفان

متقاضیان می توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص ابطال گواهینامه طرح صنعتی و کلیه امور مربوطه از طریق شماره ۰۲۱۸۸۵۴۷۸۶۰ با کارشناسان و وکلا مجرب موسسه تدبیر توسعه عرفان در ارتباط باشند.
موسسه عرفان با حذف واسطه ها و بهره گیری از متخصصین این حوزه توانسته است هزینه این خدمات را کاهش دهد و این امور را در حداقل زمان به انجام رساند.

 

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن