تمدید طرح صنعتی

تمدید طرح صنعتی

تمدید طرح صنعتی

در این مقاله قصد داریم در مورد مهلت تمدید طرح صنعتی، شرایط تمدید، مراحل و تمامی موارد مربوطه به طور مفصل توضیح دهیم.
پس از اتمام مدت اعتبار گواهینامه طرح صنعتی، برای بهره مندی از حمایت ها و مزایای قبلی باید اقدام به تمدید طرح صنعتی مورد نظر نمایید که از قوانین خاصی تبعیت می کند.
مفهوم طرح صنعتی در واقع مربوط به شکل و ظاهر یک محصول می باشد چنانچه در بسیاری از موارد در مورد بسته بندی آن نیز مطرح است.
در وضعیتی که متقاضی در ارائه یا تولید محصولات، ابتکار و نوآوری خاصی را انجام داده باشد، در این صورت این طرح اولین شرط برای به ثبت رسیدن را دارد.
طرح صنعتی در واقع هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هر گونه شکل سه بعدی با خطوط یا رنگ آن به صورتی که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را مورد تغییر قرار دهد، می باشد.
طرح صنعتی با اختراع و برند یا علامت تجاری متفاوت است و قوانین و ضوابط مختص به خود را دارد چنانچه بهتر است پیش از ثبت، آنها را در نظر بگیرید. در مقاله تفاوت طرح صنعتی و اختراع، جزئیات این دو موضوع را به صورت کامل بررسی کرده ایم.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ثبت طرح صنعتی مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی از کارشناسان موسسه مشاوره رایگان دریافت کنید.
به عنوان نمونه برای اولین بار نوع خاصی از بافت را در پارچه‌ لباس هایی که تولید می کنید به کار می برید، که قبلا به کار نرفته است. از این کار به عنوان طرح صنعتی یاد می شود که پس از ثبت قانونی، طرح مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
مسئله اصلی که در طرح صنعتی مطرح است، نوآوری و ابتکار شخص بوده که نظر فنی مورد اهمیت نیست اما می تواند کاربردهای جدیدی را نیز به محصول اضافه کرده باشد.

مهلت تمدید گواهینامه طرح صنعتی

مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه های مربوطه تمدید نمود.
پس از انقضاء هر دوره، از پایان دوره به متقاضیان یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید داده می شود. در صورتی که زمان اقدام به تمدید از مدت مذکور تجاوز کند ملزم به پرداخت جریمه تأخیر خواهید بود. همچنین در صورت عدم تمدید موجبات ابطال طرح صنعتی فراهم می گردد.

مهلت تمدید گواهینامه طرح صنعتی قوانین و ضوابط مختص به خود را دارد که باید تمامی آن رعایت گردد.
حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی، مهلت تمدید و اعتبار طرح صنعتی بنابر ماده ۲۸ قانون ثبت اختراع و طرح صنعتی به شرح ذیل می باشد:
الف) بهره برداری از یک طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد، توسط اشخاص مشروط به موافقت مالک آن است.
ب) بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از ساخت، فروش طرح صنعتی و وارد کردن اقلام حاوی طرح صنعتی مورد نظر.
ج) مالک طرح صنعتی ثبت شده، می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او ساخت، فروش و … در طرح صنعتی صورت دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاً موجبات تجاوز آینده را فراهم می آورد، در دادگاه اقامه دعوی نماید.

ثبت شرح صنعتی

مدارک مورد نیاز جهت تمدید طرح صنعتی

  • مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) مالک یا مالکین طرح
  • ارائه وکالتنامه تمدید طرح صنعتی در صورتی که قصد دارید از وکیل استفاده کنید.
  • رسید پرداخت هزینه های قانونی تمدید طرح صنعتی مورد نظر
  • ارائه شش نمونه عکس از طرح صنعتی

لازم به ذکر است آدرس و نشانی دقیق، لیست و طبقه کالا های مورد نظر در طرح صنعتی و همچنین اطلاعات مربوط به اظهارنامه باید ارائه شود. در صورتی که طرح دارای نماینده قانونی نیز باشد، باید مدارک مربوطه را نیز تسلیم کنید.

شرایط درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی

تمدید طرح صنعتی شرایط خاص به خود را دارد و باید از قوانین و ضوابط مختص به آن تبعیت کرد چراکه حاوی نکات خاصی است.
شرایط درخواست تمدید طرح صنعتی بنابر ماده ۹۱ آئین نامه اجرائی به مرجع ثبت به شرح ذیل می باشد:

  • ذکر شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه و طرح صنعتی که تمدید آن مورد درخواست است.
  • ارائه طبقات کالا ها و محصولات موضوع طرح صنعتی
  • اطلاعات هویتی و نشانی مالک طرح صنعتی
  • ارائه اطلاعات و نشانی کامل نماینده قانونی طرح صنعتی در صورتی که تقاضا توسط نماینده صورت گرفته باشد.
  • ارائه مدارک هویتی متقاضی
  • مدارک مربوط به نماینده قانونی
  • شش نمونه از طرح صنعتی مورد درخواست
  • رسید پرداخت هزینه های قانونی تمدید ثبت طرح صنعتی

مراحل تمدید طرح صنعتی

همانطور که ذکر شد در ابتدا باید مدارک مربوط به تمدید طرح صنعتی را آماده نمایید. هرگونه نقصی در درخواست و یا مدارک منجر به طولانی شدن پروسه تمدید طرح صنعتی مورد نظر شما خواهد شد.
متقاضیان بهتر است برای تسریع انجام پروسه تمدید ثبت طرح صنعتی، این امر را به متخصصین این حوزه بسپارند. موسسه تدبیر توسعه عرفان با بهره گیری از وکلای مجرب، آماده خدمت رسانی به متقاضیان است.

  • اطلاعات کارتابل شخص متقاضی باید در سامانه مالکیت معنوی به درستی عنوان شده باشد و در صورت نیاز ملزم به ویرایش اطلاعات نیز خواهید بود.
  • با مراجعه به سامانه مذکور به نشانی https://iripo.ssaa.ir می توانید با رعایت موارد قانونی، درخواست ثبت طرح صنعتی را به اداره مالکیت معنوی عنوان نمایید.
  • توجه داشته باشید پس از اتمام مهلت ثبت طرح صنعتی باید حداکثر تا مدت شش ماه اقدام به تمدید طرح نمایید در غیر این صورت با توجه به تأخیر باید جریمه پرداخت نمایید.
  • تمدید طرح صنعتی هزینه های مربوط به خود را دارد که باید در موعد مقرر پرداخت شود.
  • پس از طی مراحل قانونی و بررسی کارشناسان اداره در صورتی که نقصی در پرونده وجود نداشته باشد به صدور آگهی ختم خواهد شد. اطلاعات دقیقی من جمله تاریخ صدور، تاریخ اتمام مهلت تمدید طرح صنعتی و… در این سند ذکر می گردد.

موسسه حقوقی تدبیر توسعه عرفان

موسسه عرفان با بهره گیری از فارغ التحصیلان از دانشگاه های برتر و کارشناسان امور ثبتی تمامی خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می دهد.
متقاضیان برای بهره مندی از خدمات ثبتی و حقوقی موسسه من جمله ثبت و تمدید طرح صنعتی ثبت شرکت و برند، کارت بازرگانی و سایرخدمات وابسته می توانند از طریق راه های ارتباطی و یا با شماره ۸۸۵۴۷۸۶۰ با ما در تماس باشند.

  • اشتراک در:

نظرات و دیدگاه شما

مطالب مرتبط

هزینه ثبت شرکت
ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت با توجه به موارد متعددی من جمله نوع شرکت انتخابی، تعداد خطوط موضوع، تعداد اعضاء، میزان سرمایه شخصیت حقوقی و... تعیین می گردد. به عبا

ادامه خواندن
راهنمای ثبت برند
ثبت برند (ثبت علامت تجاری)

راهنمای ثبت برند

صاحبین کسب و کارها و فعالین اقتصادی برای یک کسب و کار هدفمند و جذب بازار تقاضا باید اقدام به ثبت برند یا علائم تجاری نمایند. در این مطلب به سوالاتی

ادامه خواندن
ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت

ثبت شرکت فوری

ثبت شرکت فوری صرفاً با دریافت این خدمت از یک متخصص امکان پذیرد است چراکه با ندانستن کوچکترین نکته ها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به تاخیر افتد.

ادامه خواندن